Magazyn informacyjny
o Funduszach Europejskich dla Podkarpacia

Sięgają gwiazd

23 listopada 2021 Dobre praktyki

widok nocnego nieba z gwiazdami w planetarium

Choć nazwa projektu jest mało interesująca, efekty inwestycji imponują. Co więcej, przynoszą kolejne owoce, inspirując do zmian. I wcale nie potrzeba do tego kosmicznych budżetów. Wystarczy wsłuchanie się w potrzeby uczniów.

A zaczęło się od pytania, jakie zadała Maria Należna, zastępca skarbnika gminy (obecnie sekretarz gminy): czego potrzebują uczniowie ówczesnego gimnazjum? – Wiedzieliśmy, że w szkole jest grupa osób zafascynowanych astronomią. Dlatego podczas spotkania zrodził się pomysł budowy od podstaw dwukondygnacyjnego budynku obserwatorium astronomicznego wraz z wyposażeniem. Do tego mamy też mobilne planetarium i stację meteorologiczną – wylicza Maria Należna.

młody mężczyzna patrzy przez teleskop

Fot. Maciej Rałowski

Na projekcie zyskała cała szkoła, bo nowy sprzęt pojawił się w kilku szkolnych salach. I tak pracownia informatyczna otrzymała sprzęt komputerowy, skaner 3D i drukarkę 3D. Do pracowni języka polskiego i angielskiego trafiły tablice interaktywne, a do pracowni chemicznej, biologicznej i geograficznej – specjalne zestawy. Pojawił się też sprzęt do badania ciśnienia powietrza, do pozyskiwania H2, kolekcje skał, mikroskop biologiczny i stereoskopowy. Dodatkowo kupiono 60 tabletów, które bardzo przydały się podczas zdalnego nauczania w trakcie pandemii. Innowacją w tym projekcie był pomysł, by kupić wyrzutnie piłek oraz sprzęt do tenisa. Nauka gry co prawda nie jest w podstawie programowej, ale szkoła wprowadziła ją do swojego programu.

młody mężczyzna przy symulatorze lotu

Fot. Maciej Rałowski

Zadbano również o osoby zainteresowane robotyką – stworzono dla nich pracownię robotyki wyposażoną w modele silników i zaawansowany zestaw specjalnych klocków. Dzięki temu uczniowie mają możliwość budowania, programowania i wprawiania w ruch robotów. Kupiono też dwa rodzaje dronów: do nauki latania oraz profesjonalnego nagrywania. Co ważne, projekt został tak pomyślany, by nowy sprzęt wykorzystywany był zarówno podczas lekcji, jak i zajęć dodatkowych. Podczas lekcji o ukształtowaniu terenu i w nauce czytania map pomocna jest interaktywna piaskownica geograficzna. Projektor z udoskonalonym przez zespół obserwatorium oprogramowaniem wyświetla na piasku poziomice. Teren można samemu kształtować, przegarniając piasek rękami. W realizacji tych pomysłów pomaga szkoła, która do piaskownicy geograficznej dołożyła rzutnik i laptop.

wyświetlane na piasku poziomice

Fot. Maciej Rałowski

W dmuchanym planetarium w wygodnej, leżącej pozycji uczniowie oglądają filmy i zdjęcia wyświetlane na kopule. Gdyby ktoś chciał zwiedzić Międzynarodową Stację Kosmiczną, może skorzystać z gogli przenoszących w wirtualną rzeczywistość. – Nasi uczniowie dzięki nowemu sprzętowi mogą realizować kolejne marzenia. To jest taki zapalnik, dzięki któremu pojawiają się nowe pomysły – podkreśla Janusz Grzyb, nauczyciel geografii. – Jednym z nich było stworzenie symulatora samolotu, który sami wymyślili. My dokupiliśmy tylko komputer, ale to już poza projektem – dodaje Maria Należna.

mężczyzna z założonymi goglami przenoszącymi w wirtualną rzeczywistość

Fot. Maciej Rałowski

Andrzej Przybyszewski, dyrektor Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Radomyślu Wielkim, uważa, że najważniejszym efektem projektu jest to, że dzieci z terenów wiejskich mogą rozwijać swoje nietypowe pasje. Jego zdaniem doposażenie szkoły w nowoczesny sprzęt z dziedziny astronomii, robotyki i nowoczesnych technologii przyciąga młodzież i pokazuje jej, że nie ma powodów do kompleksów. – Nasi dawni uczniowie są dziś studentami Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i kilku innych uczelni. Często do nas wracają, dzielą się swoją wiedzą i pomagają młodszym kolegom w rozwiązywaniu problemów, które pojawiają się podczas zajęć.

widok na budynek planetarium w Radomyślu Wielkim

Fot. Maciej Rałowski

Janusz Grzyb podkreśla, że Radomyśl ma nieco ponad 3 tys. mieszkańców, ale radomyskie obserwatorium jest bodaj najbardziej znanym na Podkarpaciu. Na Facebooku profil facebook.com/obserwatoriumRW ma prawie 4 tys. obserwujących. Dzięki temu informacja o obserwacjach nocnego nieba, roju Perseid czy innych ciekawych zjawiskach dociera do wielu osób, także spoza gminy.

– Bez funduszy unijnych pewnie nie pokusilibyśmy się o realizację tego rodzaju projektu. Wprawdzie nie był zbyt duży, bo jego wartość to ok. 740 tys. zł, ale daje ogromne szanse i pobudza myślenie, co jeszcze możemy zrobić w gminie. Pokazuje też, że oprócz infrastruktury technicznej ważna jest także ta społeczna – podsumowuje Maria Należna.

ikonka wybór internautów

„Mistrz zmian” w kategorii: Wybór internautów – Gmina Radomyśl Wielki
Projekt: Poprawa infrastruktury dydaktycznej w gminie Radomyśl Wielki
Poddziałanie: 6.4.3 Szkolnictwo ogólne
Czas realizacji projektu: 1.12.2016-30.09.2017
Wartość projektu: ok. 738,62 tys. zł
Wartość dofinansowania z UE: ok. 442,83 tys. zł

Sprawdź co w najnowszym wydaniu

Pobierz wersję PDF

Fundusze Europejskie są atrakcyjne

W ciągu 20 lat uczestnictwa w polityce spójności znacząco uprościliśmy i uatrakcyjniliśmy komunikację w obszarze funduszy unijnych.

czytaj więcej

Mistrzostwa emocji

Konkursy na najlepsze projekty współfinansowane z funduszy UE to skuteczne narzędzie promocji dobrych praktyk. Przyczyniają się do pozytywnego postrzegania wsparcia z Unii Europejskiej.

czytaj więcej

Efekty są imponujące

8 grudnia podczas uroczystej gali, która odbyła się w sali audytoryjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, doceniliśmy laureatów III edycji konkursu „Podkarpackie. Mistrzowskie zmiany”.

czytaj więcej
Skip to content