Magazyn informacyjny
o Funduszach Europejskich dla Podkarpacia

Odkażająca mgła

11 maja 2020 Dobre praktyki

Zdjęcie przedstawia Michała Płachtę, prezesa i założyciela firmy PIONUS, który czyści klimatyzację oraz zabezpiecza wnętrze samochodu „srebrną mgłą”. Ze względu na ochronę know-how na zdjęciu pokazano model demonstracyjny urządzenia. Fot. Maciej Rałowski/ralowski.pl

Nieoczyszczona klimatyzacja auta grozi infekcją i zapaleniem płuc z groźnymi powikłaniami. PIONUS Sp. z o.o. od pięciu lat przygotowywał się do wejścia na rynek ze swoim produktem.

– Wyspecjalizowaliśmy się w profesjonalnej dezynfekcji oraz zabezpieczaniu m.in. srebrem koloidalnym układów klimatyzacji i wnętrz samochodów – mówi Michał Płachta, prezes i założyciel firmy.

Michał Płachta trafił na Platformę Startową Start in Podkarpackie ponad rok temu. – Był to akurat czas, gdy zaczęliśmy szukać sposobu sfinansowania rozwoju pomysłu – dodaje. Jak to działa? Podczas standardowego zabiegu odgrzybiania klimatyzacji dodatkowo całe wnętrze samochodu i klimatyzacji jest wypełniane zimną mgłą (spółka nazywa to „zamgławianiem”). W składzie mgły są m.in. nanocząstki srebra. Jest to srebro niejonowe, co oznacza, że nie jest otrzymywane drogą chemiczną. Firma zamawia je u największego europejskiego producenta kruszcu.

Osadzając się, srebro i inne związki zawarte w preparacie tworzą samoodkażającą się nanopowłokę. Jeżeli bakterie, grzyby lub inne drobnoustroje osiądą na tak zabezpieczonej powierzchni, giną. Nanopowłoka jest aktywna nawet przez pół roku lub dopóki fizycznie nie zostanie usunięta. Warto też podkreślić, że preparat jest całkowicie bezpieczny dla ludzi, zwierząt i środowiska.

Co dało wsparcie Start In Podkarpackie? – W trakcie inkubacji uzyskaliśmy dostęp do wiedzy praktyków, którzy od dawna działają na rynku. Skorzystaliśmy ze szkoleń z marketingu i finansów. Zleciliśmy także wyprodukowanie próbnej partii preparatów. Testowaliśmy je, ucząc się na błędach. Nie biorąc udziału w programie, nie moglibyśmy sobie na nie pozwolić. W naszym przypadku bardzo ważne było zbudowanie prototypu urządzenia. Ozonator był robiony na nasze zamówienie. Wysoce wydajny generator mgły, elektroniczne sterowanie urządzeniem oraz prototyp obudowy opracowaliśmy sami. Dla nas niezwykle ważna jest najwyższa jakość, dlatego urządzenie powstało w oparciu o najlepsze dostępne komponenty – wyjaśnia Michał Płachta. Wszystkie te działania realizowane były według harmonogramu i we współpracy z menedżerem inkubacji. Założyciela firmy cieszą nowe relacje biznesowe. – Dziś wiem, do kogo zadzwonić, by omówić nowy pomysł czy problem. To bezcenne kontakty – dodaje.

Firma ruszyła ze świadczeniem usług. W Rzeszowie przy ul. Nowowiejskiej 1 czyści klimatyzacje oraz zabezpiecza wnętrza aut „srebrną mgłą”. Zabieg kosztuje jedynie 90 zł. Są plany na skalowanie działalności. Do oferty wejdzie sprzedaż i leasing urządzeń PIONUSA przeznaczonych do tych zabiegów. Unikatowy skład preparatu jest bowiem chroniony zgłoszeniem patentowym.

Zdjęcie przedstawia Michała Płachtę, prezesa i założyciela firmy PIONUS, który czyści klimatyzację oraz zabezpiecza wnętrze samochodu „srebrną mgłą”. Ze względu na ochronę know-how na zdjęciu pokazano model demonstracyjny urządzenia. Fot. Maciej Rałowski/ralowski.pl

Michał Płachta, prezes i założyciel firmy PIONUS, czyści klimatyzację oraz zabezpiecza wnętrze samochodu „srebrną mgłą”. Ze względu na ochronę know-how na zdjęciu pokazano model demonstracyjny urządzenia. Fot. Maciej Rałowski

Sytuacja związana z pandemią COVID-19 (powodowana przez koronawirusa SARS-CoV-2) sprawiła, że wzrosło zapotrzebowanie na odkażanie powierzchni kontaktowych w budynkach. Do tego celu również nadaje się technologia zamgławiania srebrem. Firma już pilotażowo odkaża pomieszczenia.

Kończąc inkubację, PIONUS pozyskał opinię o innowacyjności swojej usługi na poziomie europejskim. Ma pozytywną rekomendację do ubiegania się o wsparcie inwestycyjne w konkursie Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej. – Chcemy stworzyć własny park maszyn. W projekcie kładziemy duży nacisk na badania i rozwój oraz pozyskanie koniecznych atestów i certyfikatu CE. To pozwoli kompletnie przygotować produkt do wprowadzenia na rynek – dodaje pan Michał.

Jerzy Gontarz

Sprawdź co w najnowszym wydaniu

Pobierz wersję PDF

Fundusze Europejskie są atrakcyjne

W ciągu 20 lat uczestnictwa w polityce spójności znacząco uprościliśmy i uatrakcyjniliśmy komunikację w obszarze funduszy unijnych.

czytaj więcej

Mistrzostwa emocji

Konkursy na najlepsze projekty współfinansowane z funduszy UE to skuteczne narzędzie promocji dobrych praktyk. Przyczyniają się do pozytywnego postrzegania wsparcia z Unii Europejskiej.

czytaj więcej

Efekty są imponujące

8 grudnia podczas uroczystej gali, która odbyła się w sali audytoryjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, doceniliśmy laureatów III edycji konkursu „Podkarpackie. Mistrzowskie zmiany”.

czytaj więcej
Skip to content