Magazyn informacyjny
o Funduszach Europejskich dla Podkarpacia

Platforma dla biznesu

21 czerwca 2021 Dobre praktyki

mężczyzna przegląda stronę podkarpackiej platformy wsparcia biznesu na latopie

Mikro, małe i średnie firmy odgrywają coraz większe znaczenie w polskiej gospodarce. Podmioty te wytwarzają ponad 60% krajowego PKB i zatrudniają 70% ogólnej liczby pracujących. Według najnowszego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości większość MŚP wciąż jednak charakteryzuje niska aktywność innowacyjna.

– Podkarpacka Platforma Wsparcia Biznesu (PPWB) to pilotażowy projekt, który powstał w wyniku współpracy Samorządu Województwa m.in. z Bankiem Światowym i Komisją Europejską. Stanowi odpowiedź na zidentyfikowany problem, jakim jest zbyt niski stopień innowacyjności podkarpackich firm – mówi Danuta Cichoń, dyrektor Departamentu Gospodarki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie. Projekt realizowany jest przez Województwo Podkarpackie we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Jego wartość wynosi prawie 42 mln zł, a dofinansowanie zapewnione zostało w ramach działania 1.3 Promowanie przedsiębiorczości, typ projektu: „Profesjonalizacja usług IOB” (zob. też artykuł „Wielki krok dla małego biznesu”). – W pewnej części jest wzorowany na doświadczeniach analogicznego projektu, jakim jest Baza Usług Rozwojowych. Tamten dofinansowuje usługi dla pracowników, takie jak szkolenia czy studia podyplomowe. Nasz projekt oferuje usługi wspierające rozwój firm – dodaje Danuta Cichoń. Chodzi m.in. o pomoc w zakresie wejścia na nowe rynki, także zagraniczne, we wdrażaniu wyników prac badawczych, patentowaniu pomysłów biznesowych oraz w promocji w internecie.

– Platforma jest efektem prac nad stworzeniem innowacyjnego modelu wsparcia dla przedsiębiorstw. Chodziło o stworzenie pomostu, który łączyłby dostawców usług oraz firmy, które ich potrzebują. Dostawcy to Instytucje Otoczenia Biznesu (IOB), które rejestrują swoje usługi na Platformie, by obecne na niej firmy mogły z nich skorzystać. W naszym projekcie usługa rozwojowa polega na opracowaniu i wdrożeniu usprawnienia istotnego procesu biznesowego w firmie – wyjaśnia Grzegorz Karpiuk, kierownik Biura Projektów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (WSIZ), która jest partnerem współadministrującym PPWB.

Innowacje i rozwój

Projekt realizowany jest w modelu popytowym – MŚP wskazuje swoje potrzeby, a dostawca usług odpowiada na nie i proponuje rozwiązanie „szyte na miarę”. To może być marketing, organizacja firmy lub jej procesu produkcyjnego, wdrożenie systemu informatycznego, projektowanie maszyn i urządzeń, ochrona własności intelektualnej. Pierwszy etap obejmuje więc przygotowanie usprawnienia, a drugi konkretne wdrożenie. Obydwa są refundowane, z wyłączeniem środków trwałych. Jeżeli MŚP nie jest w stanie wdrożyć drugiego etapu w ramach projektu, może to zrobić w ciągu kolejnych 18 miesięcy.

W przypadku, gdy firma potrzebuje innego wsparcia, niż oferują IOB, przygotowuje zapytanie ofertowe zgodne z kryteriami PPWB, na które mogą odpowiedzieć firmy komercyjne z całej Polski. Zaletą tego rozwiązania jest to, że klient może wygenerować zapytanie dopasowane do jego potrzeb. Usługi realizowane przez IOB są dofinansowane w 90%, a komercyjne w 75%. W obu przypadkach MŚP musi wyłożyć własne środki, dopiero potem usługa jest refundowana. W pierwszych dwóch latach funkcjonowania Platformy przedsiębiorcy zamówili 177 usług.

– Niestety widzimy, że pandemia mocno odbiła się na kondycji sektora MŚP, czego dowodem jest rezygnacja około 50 firm i to na późnym etapie procedowania – mówi Danuta Cichoń. Obecnie na Platformie zarejestrowane są 753 firmy, które w tym roku zamieściły 104 zgłoszenia na usługę. W ramach ścieżki konkurencyjnej 53 MŚP przygotowują zapytania ofertowe i dokonają wyboru wykonawcy spośród zainteresowanych komercyjnych firm doradczych.

Platforma – szansą w dobie pandemii

Jednym z komercyjnych usługodawców jest Agencja Interaktywna Testin z Rzeszowa. Oferuje m.in. kreacje graficzne, projektowanie i tworzenie stron www, sklepów internetowych, prowadzenie social mediów, marketing internetowy. Do niedawna wiele firm nie wykorzystywało w pełni możliwości, jakie daje internet. Często zupełnie pomijany był aspekt dokładnych analiz rynku i konkurencji w sieci, działań brandingowych czy marketingowych firmy. Możliwość refundacji kosztów usług rozwojowych umożliwia właścicielom MŚP zakup zaawansowanych instrumentów i narzędzi związanych z działalnością w świecie wirtualnym. – Pracę rozpoczynamy od poznania firmy, branży i analizy konkurencji, co pozwala na określenie, w jakich kierunkach dany klient czy jego branża powinni się rozwijać. Działania te sprawiły, że pomiędzy nami i klientami tworzyły się relacje biznesowe, staliśmy się po części firmą doradczą, kreując markę klienta – mówi Wiesław Gorzelnik, dyrektor ds. wdrożeń w Agencji Interaktywnej Testin. Jego zdaniem tego rodzaju usługi świetnie wkomponowały się w trudny czas pandemii koronawirusa, gdy wiele firm było zmuszonych przenieść działalność do świata wirtualnego. – Już nie musieliśmy przekonywać do prowadzenia biznesu w sieci. Zastanawialiśmy się wspólnie z klientem, jak robić to skutecznie. To zupełnie inny poziom prowadzenia rozmów biznesowych – wyjaśnia dyrektor. Agencja w ramach PPWB zrealizowała już około 40 usług dla niemal 20 firm.

Z usług Agencji Testin skorzystała m.in. spółka Magnum z Rzeszowa zajmująca się instalacjami elektrycznymi, zabezpieczeniem obiektów i automatyką budynkową. Firma kupiła dwie usługi. Pierwsza obejmowała promocję i marketing w internecie, druga – budowę strony i identyfikacji wizualnej. – Mieliśmy wcześniej stronę internetową, ale bardzo prostą, więc zdecydowaliśmy się na stworzenie nowej – mówi Mateusz Barnat, prezes i współwłaściciel firmy Magnum. Strona przygotowana przez Agencję oferuje dużo więcej możliwości. Klient znajdzie tu ofertę firmy, jej realizacje, ale też może zapisać się na listę mailową czy poczytać bloga. – Publikujemy artykuły, w których odpowiadamy na pytania najczęściej zadawane przez naszych klientów. Dzięki temu, kiedy klienci przychodzą do nas, dużo lepiej wiedzą, co oferujemy i czego potrzebują – dopowiada Mateusz Barnat. W promocji firmy pomogło stworzenie listy mailowej i wysyłanie regularnie newsletterów. Reklama w sieci polega też na prowadzeniu strony na takich portalach, jak Facebook i LinkedIn. – Wcześniej byliśmy tam obecni, ale bez pomysłu. Testin przygotował dla nas strategię długofalowych działań. Dokładnie określiliśmy, jakie ma to przynieść efekty – mówi Barnat. I dodaje, że niezwykle ważny był aspekt edukacyjny. – Firma Testin nauczyła naszych pracowników edytować stronę, zmieniać informacje, zamieszczać artykuły. Po zakończeniu współpracy możemy promować się sami, ale potrafimy to robić dużo skuteczniej i bardziej profesjonalnie. Wcześniej większość klientów była z polecenia, teraz równie dużo znajduje nas w internecie – mówi prezes Magnum. Jego zdaniem zdecydowanie warto było skorzystać z PPWB, choć były pewne trudności. – Procedury nie należą do najłatwiejszych, ale we wszystkim pomagali nam pracownicy firmy Testin. Mogliśmy korzystać też ze wsparcia pracowników urzędu marszałkowskiego. Musieliśmy się posiłkować kredytem, by zapłacić za usługę, ale mamy już refundację, a obecność w sieci sprawia, że przybywa nam klientów – podsumowuje Mateusz Barnat.

Na zbyt długi czas trwania procedur wskazują także inni klienci – przyznaje Wiesław Gorzelnik. Natomiast na plus trzeba zaliczyć możliwość rozpoczęcia wdrażania projektu przed podpisaniem umowy, przy jednoczesnym zachowaniu kwalifikowalności kosztów do refundacji. Pilotażowy charakter projektu pociągał za sobą konieczność wprowadzenia wielu zmian usprawniających udzielanie wsparcia przedsiębiorcom. – Staramy się reagować na bieżąco na pojawiające się problemy, np. zdecydowaliśmy się na pewnym etapie na wariantowanie usług w zależności od wielkości odbiorcy lub branży, w której działa. Inne są koszty audytu energetycznego w branży produkcyjnej, a inne w przypadku małej firmy handlowej – tłumaczy Grzegorz Karpiuk.

Usługi rozwojowe szansą dla regionu

– Największa pula dofinansowanych usług związana jest z marketingiem online. To prawdopodobnie w dużej mierze efekt pandemii, ponieważ część świata biznesu przeniosła się do sieci i kampanie prowadzone w taki sposób zyskały na popularności. Mam też poczucie, że Platforma wypełnia pewną lukę pomiędzy Bazą Usług Rozwojowych a programem regionalnym, który służy m.in. finansowaniu inwestycji – uważa Grzegorz Karpiuk. Jak wskazuje, na PPWB zamieszczone są usługi z obszarów dotyczących usprawnienia zarządzania w firmach, procesów organizacji produkcji, wdrożenia procedur związanych z RODO, uzyskania patentów, audytu zarządzania procesem produkcyjnym, audytu energetycznego oraz analizy procesów biznesowych i ich optymalizacji. – Możemy również dofinansować usługi polegające na promocji firmy za granicą. Pandemia mocno ograniczyła tę formę działalności, nie było możliwości organizowania targów i misji zagranicznych. Mamy nadzieję, że w najbliższych miesiącach wszystko wróci do normy – podsumowuje Karpiuk.

Projekt będzie realizowany co najmniej do końca 2022 roku. Dostępne są jeszcze środki na dofinansowanie usług, więc każde mikro, małe i średnie przedsiębiorstwo może z tego skorzystać. Wystarczy, że firma spełni trzy podstawowe warunki. Musi prowadzić działalność przez ostatnich sześć miesięcy, zatrudniać odpowiednią liczbę pracowników oraz posiadać limit pomocy de minimis wynoszący 200 tys. euro w bieżącym roku i ostatnich dwóch latach kalendarzowych.

Barbara Kozłowska

Sprawdź co w najnowszym wydaniu

Pobierz wersję PDF

Fundusze Europejskie są atrakcyjne

W ciągu 20 lat uczestnictwa w polityce spójności znacząco uprościliśmy i uatrakcyjniliśmy komunikację w obszarze funduszy unijnych.

czytaj więcej

Mistrzostwa emocji

Konkursy na najlepsze projekty współfinansowane z funduszy UE to skuteczne narzędzie promocji dobrych praktyk. Przyczyniają się do pozytywnego postrzegania wsparcia z Unii Europejskiej.

czytaj więcej

Efekty są imponujące

8 grudnia podczas uroczystej gali, która odbyła się w sali audytoryjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, doceniliśmy laureatów III edycji konkursu „Podkarpackie. Mistrzowskie zmiany”.

czytaj więcej
Skip to content