Magazyn informacyjny
o Funduszach Europejskich dla Podkarpacia

Drogi łączą miejsca i ludzi

24 czerwca 2025 Rozmowa

Mężczyzna w średnim wieku, siwe włosy i broda, siedzi przy biurku. Ubrany jest w jasny, garnitur. Na biurku dokumenty i laptop, w tle czarna szafka z zegarem cyfrowym.

Rozmowa z Piotrem Miąso, dyrektorem Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.

Z każdej strony słyszymy o miliardach na drogi. Skąd pochodzą te fundusze?

To efekt konsekwencji i montaży finansowych. Od lat korzystamy z Funduszy Europejskich i widać tego efekty. W poprzednich perspektywach unijnych – zwłaszcza 2007-2013 i 2014-2020 – kwoty sięgały niemalże połowy budżetów inwestycyjnych. Teraz, w ramach Funduszy Europejskich dla Podkarpacia i Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej – na lata 2021–2027, możemy mówić o kwotach przekraczających 2 mld zł. Obecnie realizujemy projekty o łącznej wartości około 3,5 mld zł – ze źródeł krajowych i europejskich.

A co dziś szczególnie przyciąga uwagę kierowców?

Zdecydowanie dwa mosty na Sanie – w Jarosławiu i Stalowej Woli. Ten drugi to największa inwestycja mostowa w regionie, realizowana z funduszy krajowych. Sporo mówi się też o tunelu w Łańcucie, który pozwolił zlikwidować kolizyjny przejazd kolejowy i o nowym odcinku drogi wojewódzkiej nr 877. A to przecież tylko kilka przykładów z listy, która systematycznie się wydłuża.

Rowerzyści mogą spać spokojnie?

Myślę, że tak! Gdziekolwiek planujemy nową drogę, jedno z pierwszych pytań brzmi: A co ze ścieżką rowerową? I słusznie – rower to dziś nie tylko sposób na rekreację, ale coraz częściej środek transportu. Nawet w Bieszczadach, przy modernizacji Wielkiej Pętli, myślimy o rowerzystach. Chcemy włączyć ten region do trasy Green Velo, która biegnie przez całą wschodnią Polskę. Nie jest to łatwe – prowadzimy trudne rozmowy z dyrekcją Bieszczadzkiego Parku Narodowego, bo zależy nam na ochronie przyrody, ale też na jej mądrym udostępnieniu. Bieszczady są piękne, ale wymagające: osuwiska, ciasne zakręty, skomplikowana logistyka – to wszystko trzeba wziąć pod uwagę.

Roztocze przez lata czuło się pomijane.

Na szczęście to się zmienia. Dziś z Lipiny do Horyńca-Zdroju można już dojechać wygodnie po zmodernizowanej drodze. Między Lubaczowem a Basznią Dolną powstała też ścieżka rowerowa, a w planach mamy kolejny odcinek – od Baszni, przez Horyniec, aż do Radruża. Dzięki Funduszom Europejskim dla Polski Wschodniej realizujemy także drogę z Sobiecina do Lipiny oraz trasę z Oleszyc do Cieszanowa. W Jarosławiu budujemy most na Sanie, który połączy te tereny z autostradą A4. Mamy też przygotowany do realizacji odcinek drogi z Cieszanowa do Narola – wcześniej powstała tam obwodnica.

Podkarpackie Roztocze to piękna kraina, ale wymaga dobrej infrastruktury. Im łatwiej tu dojechać, tym więcej szans na rozwój i lepsze życie dla mieszkańców.

Od kiedy region korzysta z Funduszy Europejskich na drogi?

Jeszcze przed wejściem do Unii, w czasach programu PHARE, powstała m.in. obwodnica Radymna i droga do Korczowej. Potem był ZPORR i 150 km dróg. A lata 2007-2013 to już poważne inwestycje: obwodnice Mielca, Brzozowa, Grębowa, most w Połańcu. W latach 2014-2020 przyszło prawdziwe przyspieszenie: 37 projektów, 13 obwodnic, w tym Lubaczowa i Strzyżowa, przebudowa drogi do strefy w Jasionce czy „lubelska” łącząca lotnisko z Rzeszowem. To była transformacja całych fragmentów regionu. Niektóre miejscowości dosłownie wyszły z wykluczenia komunikacyjnego.

Jakie inwestycje Funduszy Europejskich realizowane są obecnie?

Trwa m.in. rozbudowa drogi Czudec–Zaborów. To kontynuacja wielu inwestycji w powiecie strzyżowskim – łącznie zainwestowaliśmy tam prawie ćwierć miliarda złotych. Na odcinku Czudec–Zaborów modernizujemy most, wiadukt nad torami i skrzyżowania. Do tego dochodzi nowy wiadukt w Ropczycach – 42 mln zł, ścieżki rowerowe, cicha nawierzchnia. Są też plany dalszej rozbudowy drogi Tuszyma–Ostrów. To ważny szlak łączący centralne i południowe Podkarpacie, często wykorzystywany przez mieszkańców i przedsiębiorców.

I wszystko to mieści się w planowanych budżetach?

Oczywiście, że nie zawsze. A może raczej – prawie nigdy. Ceny poszły mocno w górę, więc mimo większych budżetów na inwestycje drogowe, realnie możemy zrealizować mniej. Ale dzięki dobremu montażowi finansowemu – łączącemu środki unijne, krajowe i wkład własny – udaje się nam prowadzić inwestycje nawet w trudniejszych warunkach. Co więcej, mamy solidne zaplecze: doświadczenie, gotowe dokumentacje, sprawne procedury – to wszystko pozwala nam szybko reagować i nie tracić tempa.

I nie tylko po polskiej stronie granicy?

Dokładnie. W ramach Interreg współpracujemy ze Słowacją. Chodzi o drogowe połączenia lokalne, które są ważne dla mieszkańców po obu stronach granicy. Współpraca międzynarodowa to dla nas codzienność. A przy okazji – nie zapominamy o wymiarze społecznym tych projektów. Drogi łączą nie tylko miejsca, ale i ludzi.

Nie wszystko musi mieć cztery pasy, prawda?

Zdecydowanie. Dobrze zaprojektowana droga z chodnikiem, ścieżką rowerową i odwodnieniem potrafi poprawić jakość życia bardziej niż szeroka estakada. Budujemy drogi dla ludzi, nie dla mapy. I to podejście przynosi rezultaty – zarówno w liczbach, jak i w pozytywnym odbiorze mieszkańców.

Rozmawiał Andrzej Szoszkiewicz

Sprawdź, co w najnowszym wydaniu

Pobierz wersję PDF

Pociąg do mobilności

Dziś kolej oferuje coś więcej: jest bezpieczna i przewidywalna.

czytaj więcej

Lato pełne inspiracji

W lipcu i w sierpniu zapraszamy na atrakcyjny cykl wydarzeń dla całych rodzin.

czytaj więcej

Spójność to fundament Unii

Ministrowie wysłali sygnał do KE, że polityka spójności jest ważna.

czytaj więcej

Rewolucja drogowo-kolejowa

Poznaj inwestycje, które sprawiły, że transport publiczny jest atrakcyjny.

czytaj więcej

Serce komunikacyjne regionu

Nowoczesny, funkcjonalny i z duszą – Rzeszowski Dworzec Główny jakiego nie znacie.

czytaj więcej

Kolej na nowoczesne podróże

Zobacz, jak zmienia się kolejowa mapa regionu.

czytaj więcej

Dostępność to konieczność, nie mrzonka

Dowiedz się, co dokładnie oznacza PAD dla Twojej firmy i klientów.

czytaj więcej
Skip to content