Rewolucja drogowo-kolejowa

Jeszcze dekadę temu podróż przez Podkarpacie oznaczała korki, objazdy i mozolne przebijanie się przez centra miast. Dziś to się zmienia, i to w tempie, które robi wrażenie. Nowe mosty, zmodernizowane drogi i udogodnienia dla pieszych oraz rowerzystów to poprawa jakości życia i większa dostępność regionu.
Dzięki wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020 udało się zrealizować szereg inwestycji w drogi i linie kolejowe, które znacząco poprawiły jakość życia mieszkańców. Nowoczesna infrastruktura ułatwia codzienne dojazdy, zwiększa bezpieczeństwo i przyczynia się do rozwoju lokalnych społeczności. Oto trzy miejsca, gdzie efekty tych zmian widać wyjątkowo wyraźnie.
Most marzeń i tory możliwości
Po latach nieobecności na trasę Padew–Mielec–Dębica wróciły pociągi. Zmodernizowana linia kolejowa nr 25 tchnęła nowe życie w publiczny transport szynowy. Wygodne perony, bezpieczne przejścia podziemne, lepsze oznakowanie i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami sprawiły, że kolej znów stała się atrakcyjnym środkiem transportu. Rewitalizacja tej trasy pozwoliła wielu mieszkańcom odzyskać dostęp do szybkiej i ekologicznej komunikacji – także w Mielcu, gdzie w ramach projektu powstał również nowy wiadukt drogowy. Co ważne, inwestycja objęła też poprawę bezpieczeństwa – zbudowano przejścia pod torami i zlikwidowano kolizyjne skrzyżowania.


Jednocześnie Mielec doczekał się przeprawy przez Wisłokę. Do tej pory jedynym mostem obsługującym ruch była konstrukcja przy ul. Legionów – przeciążona i niewystarczająca dla miasta liczącego 60 tys. mieszkańców i posiadającego silnie rozwiniętą strefę przemysłową. Nowy most, w połączeniu z drogą wojewódzką nr 984, znacznie usprawnił komunikację – zarówno lokalną, jak i tranzytową. W ramach inwestycji powstały ronda, chodniki, ścieżki rowerowe i pełna infrastruktura towarzysząca. Co ważne, poprawiła się nie tylko przepustowość, ale też komfort i bezpieczeństwo użytkowników dróg. To ogromne ułatwienie zwłaszcza dla osób pracujących w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, dla których wyjazd z miasta w godzinach szczytu był codziennym wyzwaniem.


Wygodniej, szybciej i bezpieczniej
Na podobne zmiany postawił powiat łańcucki, gdzie przebudowano ciąg drogi wojewódzkiej nr 881, łączący Łańcut z Sokołowem Małopolskim. Nowy most w Czarnej zastąpił wyeksploatowaną konstrukcję, a jego parametry techniczne pozwalają dziś na bezpieczny przejazd także pojazdów ciężarowych. Prace objęły też modernizację ulic w Łańcucie i Czarnej, budowę chodników, odwodnień oraz poprawę łuków drogowych. Efekt? Lepsze warunki dla kierowców, pieszych i rowerzystów oraz sprawniejszy transport publiczny – zwłaszcza w obszarze podmiejskim, gdzie mieszkańcy codziennie korzystają z komunikacji zbiorowej. Dzięki tej inwestycji zwiększyła się nie tylko wygoda podróżowania, ale także dostępność tej części regionu dla usług, edukacji i pracy.




To nie są tylko inwestycje w asfalt i szyny. To konkretne zmiany, które skracają czas dojazdu, odciążają centra miast i przywracają ludziom wygodę codziennego podróżowania. Podkarpacie jedzie dziś szybciej, sprawniej i po prostu lepiej – z korzyścią dla wszystkich.
Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie
W ramach pespektywy 2014-2020 w sieć dróg wojewódzkich zainwestowano niemal 1,5 mld zł, z czego ponad 1,1 mld zł pochodziło z programów Unii Europejskiej. Dzięki unijnemu wsparciu konsekwentnie budujemy nowoczesną i sprawną sieć drogową, której główne zadania to tranzyt międzyregionalny i uzupełnienie sieci dróg krajowych.
W pierwszej kolejności skupiliśmy się na budowie obwodnic, które wyprowadziły ruch z dużych miejscowości. Przełożyło się to bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa na terenie zabudowanym, likwidację wąskich gardeł i upłynnienie ruchu. Kolejnym krokiem było przebudowywanie tras stanowiących odcinki między obwodnicami. Obecnie większość dróg wojewódzkich spełnia unijne parametry. Oczekiwania mieszkańców i użytkowników dróg na Podkarpaciu stają się coraz większe– zgodnie z powiedzeniem: „apetyt rośnie w miarę jedzenia”. W latach 90. ubiegłego wieku środki przeznaczane były głównie na ich bieżące utrzymanie. Dziś, po ponad dwóch dekadach intensywnych inwestycji, znacząco rozbudowaliśmy sieci dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
Obecnie naszym priorytetem stają się również potrzeby pieszych i rowerzystów. Coraz większe natężenie ruchu z roku na rok stawia przed nami nowe wyzwania, ale także daje impuls do realizacji ambitnych celów związanych z dalszym rozwojem zrównoważonego transportu.

Joanna Szozda, dyrektorka Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP
Dzięki środkom z RPO WP 2014-2020 zrewitalizowano linię kolejową nr 25 na odcinku Padew Narodowa–Mielec–Dębica, co pozwoliło na przywrócenie ruchu pasażerskiego po 14 latach przerwy. Inwestycja kosztowała około 430 mln zł, z czego ponad 286 mln zł pochodziło z funduszy unijnych. Obecnie z linii korzystają pociągi regionalne oraz dalekobieżne PKP Intercity. Z funduszy unijnych sfinansowano także dokumentacje projektowe dla rewitalizacji linii nr 108 (Jasło–Nowy Zagórz) oraz „Budowy łącznicy kolejowej Jedlicze–Szebnie”. Projekty te zostały skierowane do realizacji, co w przyszłości pozwoli na rozwój połączeń regionalnych i krajowych.
W 2023 r. Województwo Podkarpackie zakupiło 12 nowoczesnych pojazdów kolejowych: 8 elektrycznych i 4 hybrydowe (elektryczno-spalinowe) oraz symulator jazdy pociągiem. Dofinansowanie z RPO WP wyniosło ponad 180 mln zł. Inwestycje te znacząco poprawiają dostępność, komfort i bezpieczeństwo transportu publicznego w regionie.

Rozbudowa komunikacji autobusowej
Podkarpacie stawia na nowoczesne, ekologiczne rozwiązania w transporcie, również autobusowym. Coraz więcej mieszkańców wybiera transport publiczny, rower czy spacer zamiast auta. Sanok, oprócz zakupu zeroemisyjnych autobusów, zbudował nowoczesny dworzec multimodalny. W miastach i podrzeszowskich gminach powstały węzły przesiadkowe z parkingami Park&Ride i Bike&Ride.
Nowe mosty na Wisłoku, w gminach Trzebownisko i Czudec, ścieżki rowerowe, wiaty przystankowe i place manewrowe tworzą spójny system łączący miasta z okolicznymi gminami. Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne i wspólny bilet dodatkowo ułatwiają codzienne podróże i zachęcają do zmiany nawyków komunikacyjnych. Autobus – to dziś wygodny, tańszy i ekologiczny sposób podróżowania, bez stresu związanego z korkami i parkowaniem. W ostatnich latach w naszym województwie zrealizowano wiele inwestycji z zakresu niskoemisyjnego transportu.

Drogi łączą miejsca i ludzi
Dobrze zaprojektowana droga potrafi zbliżać bardziej niż niejedna autostrada.
Lato pełne inspiracji
W lipcu i w sierpniu zapraszamy na atrakcyjny cykl wydarzeń dla całych rodzin.
Spójność to fundament Unii
Ministrowie wysłali sygnał do KE, że polityka spójności jest ważna.
Serce komunikacyjne regionu
Nowoczesny, funkcjonalny i z duszą – Rzeszowski Dworzec Główny jakiego nie znacie.
Dostępność to konieczność, nie mrzonka
Dowiedz się, co dokładnie oznacza PAD dla Twojej firmy i klientów.