Magazyn informacyjny
o Funduszach Europejskich dla Podkarpacia

Rewolucja drogowo-kolejowa

24 czerwca 2025 Podkarpacie 2014-2020: lata pełne zmian

Zdjęcie z lotu ptaka. Na pierwszym planie most nad rzeką z samochodami na drodze. W tle pola, drzewa i zabudowania.

Jeszcze dekadę temu podróż przez Podkarpacie oznaczała korki, objazdy i mozolne przebijanie się przez centra miast. Dziś to się zmienia, i to w tempie, które robi wrażenie. Nowe mosty, zmodernizowane drogi i udogodnienia dla pieszych oraz rowerzystów to poprawa jakości życia i większa dostępność regionu.

Dzięki wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020 udało się zrealizować szereg inwestycji w drogi i linie kolejowe, które znacząco poprawiły jakość życia mieszkańców. Nowoczesna infrastruktura ułatwia codzienne dojazdy, zwiększa bezpieczeństwo i przyczynia się do rozwoju lokalnych społeczności. Oto trzy miejsca, gdzie efekty tych zmian widać wyjątkowo wyraźnie.

Most marzeń i tory możliwości

Po latach nieobecności na trasę Padew–Mielec–Dębica wróciły pociągi. Zmodernizowana linia kolejowa nr 25 tchnęła nowe życie w publiczny transport szynowy. Wygodne perony, bezpieczne przejścia podziemne, lepsze oznakowanie i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami sprawiły, że kolej znów stała się atrakcyjnym środkiem transportu. Rewitalizacja tej trasy pozwoliła wielu mieszkańcom odzyskać dostęp do szybkiej i ekologicznej komunikacji – także w Mielcu, gdzie w ramach projektu powstał również nowy wiadukt drogowy. Co ważne, inwestycja objęła też poprawę bezpieczeństwa – zbudowano przejścia pod torami i zlikwidowano kolizyjne skrzyżowania.

Jednocześnie Mielec doczekał się przeprawy przez Wisłokę. Do tej pory jedynym mostem obsługującym ruch była konstrukcja przy ul. Legionów – przeciążona i niewystarczająca dla miasta liczącego 60 tys. mieszkańców i posiadającego silnie rozwiniętą strefę przemysłową. Nowy most, w połączeniu z drogą wojewódzką nr 984, znacznie usprawnił komunikację – zarówno lokalną, jak i tranzytową. W ramach inwestycji powstały ronda, chodniki, ścieżki rowerowe i pełna infrastruktura towarzysząca. Co ważne, poprawiła się nie tylko przepustowość, ale też komfort i bezpieczeństwo użytkowników dróg. To ogromne ułatwienie zwłaszcza dla osób pracujących w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, dla których wyjazd z miasta w godzinach szczytu był codziennym wyzwaniem.

Wygodniej, szybciej i bezpieczniej

Na podobne zmiany postawił powiat łańcucki, gdzie przebudowano ciąg drogi wojewódzkiej nr 881, łączący Łańcut z Sokołowem Małopolskim. Nowy most w Czarnej zastąpił wyeksploatowaną konstrukcję, a jego parametry techniczne pozwalają dziś na bezpieczny przejazd także pojazdów ciężarowych. Prace objęły też modernizację ulic w Łańcucie i Czarnej, budowę chodników, odwodnień oraz poprawę łuków drogowych. Efekt? Lepsze warunki dla kierowców, pieszych i rowerzystów oraz sprawniejszy transport publiczny – zwłaszcza w obszarze podmiejskim, gdzie mieszkańcy codziennie korzystają z komunikacji zbiorowej. Dzięki tej inwestycji zwiększyła się nie tylko wygoda podróżowania, ale także dostępność tej części regionu dla usług, edukacji i pracy.

To nie są tylko inwestycje w asfalt i szyny. To konkretne zmiany, które skracają czas dojazdu, odciążają centra miast i przywracają ludziom wygodę codziennego podróżowania. Podkarpacie jedzie dziś szybciej, sprawniej i po prostu lepiej – z korzyścią dla wszystkich.

Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie
W ramach pespektywy 2014-2020 w sieć dróg wojewódzkich zainwestowano niemal 1,5 mld zł, z czego ponad 1,1 mld zł pochodziło z programów Unii Europejskiej. Dzięki unijnemu wsparciu konsekwentnie budujemy nowoczesną i sprawną sieć drogową, której główne zadania to tranzyt międzyregionalny i uzupełnienie sieci dróg krajowych.

W pierwszej kolejności skupiliśmy się na budowie obwodnic, które wyprowadziły ruch z dużych miejscowości. Przełożyło się to bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa na terenie zabudowanym, likwidację wąskich gardeł i upłynnienie ruchu. Kolejnym krokiem było przebudowywanie tras stanowiących odcinki między obwodnicami. Obecnie większość dróg wojewódzkich spełnia unijne parametry. Oczekiwania mieszkańców i użytkowników dróg na Podkarpaciu stają się coraz większe– zgodnie z powiedzeniem: „apetyt rośnie w miarę jedzenia”. W latach 90. ubiegłego wieku środki przeznaczane były głównie na ich bieżące utrzymanie. Dziś, po ponad dwóch dekadach intensywnych inwestycji, znacząco rozbudowaliśmy sieci dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych.

Obecnie naszym priorytetem stają się również potrzeby pieszych i rowerzystów. Coraz większe natężenie ruchu z roku na rok stawia przed nami nowe wyzwania, ale także daje impuls do realizacji ambitnych celów związanych z dalszym rozwojem zrównoważonego transportu.

Most na zdjęciu to nowoczesna konstrukcja rozpięta nad rzeką, otoczona zielenią i krajobrazem Podkarpacia. Grafika informuje o postępach inwestycyjnych: wybudowano 11 obwodnic, 60,5 km nowych dróg oraz zmodernizowano 133 km istniejących tras.

 

Joanna Szozda, dyrektorka Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP

Dzięki środkom z RPO WP 2014-2020 zrewitalizowano linię kolejową nr 25 na odcinku Padew Narodowa–Mielec–Dębica, co pozwoliło na przywrócenie ruchu pasażerskiego po 14 latach przerwy. Inwestycja kosztowała około 430 mln zł, z czego ponad 286 mln zł pochodziło z funduszy unijnych. Obecnie z linii korzystają pociągi regionalne oraz dalekobieżne PKP Intercity. Z funduszy unijnych sfinansowano także dokumentacje projektowe dla rewitalizacji linii nr 108 (Jasło–Nowy Zagórz) oraz „Budowy łącznicy kolejowej Jedlicze–Szebnie”. Projekty te zostały skierowane do realizacji, co w przyszłości pozwoli na rozwój połączeń regionalnych i krajowych.

W 2023 r. Województwo Podkarpackie zakupiło 12 nowoczesnych pojazdów kolejowych: 8 elektrycznych i 4 hybrydowe (elektryczno-spalinowe) oraz symulator jazdy pociągiem. Dofinansowanie z RPO WP wyniosło ponad 180 mln zł. Inwestycje te znacząco poprawiają dostępność, komfort i bezpieczeństwo transportu publicznego w regionie.

Infografika przedstawia inwestycje kolejowe w województwie podkarpackim w latach 2014-2020. Zawiera dane o rewitalizacji 58 km istniejących linii, budowie 4,96 km nowych tras oraz zakupie 28 nowych pojazdów szynowych w ramach programów RPO WP i POIŚ.

Rozbudowa komunikacji autobusowej

Podkarpacie stawia na nowoczesne, ekologiczne rozwiązania w transporcie, również autobusowym. Coraz więcej mieszkańców wybiera transport publiczny, rower czy spacer zamiast auta. Sanok, oprócz zakupu zeroemisyjnych autobusów, zbudował nowoczesny dworzec multimodalny. W miastach i podrzeszowskich gminach powstały węzły przesiadkowe z parkingami Park&Ride i Bike&Ride.

Nowe mosty na Wisłoku, w gminach Trzebownisko i Czudec, ścieżki rowerowe, wiaty przystankowe i place manewrowe tworzą spójny system łączący miasta z okolicznymi gminami. Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne i wspólny bilet dodatkowo ułatwiają codzienne podróże i zachęcają do zmiany nawyków komunikacyjnych. Autobus – to dziś wygodny, tańszy i ekologiczny sposób podróżowania, bez stresu związanego z korkami i parkowaniem. W ostatnich latach w naszym województwie zrealizowano wiele inwestycji z zakresu niskoemisyjnego transportu.

Mapa inwestycji z zakresu nieskoemisyjnego transportu w województwie podkarpackim. Przedstawia lokalizacje projektów w miastach takich jak Rzeszów, Mielec, Sanok, Przemyśl, Stalowa Wola, Łańcut, Sokołów Małopolski, Jasło, Jedlicze, Szebnie i Nowy Zagórz. Kolorowe ikony oznaczają typy inwestycji – np. przystanki, ścieżki rowerowe, dworce, węzły przesiadkowe i mosty.

Sprawdź, co w najnowszym wydaniu

Pobierz wersję PDF

Pociąg do mobilności

Dziś kolej oferuje coś więcej: jest bezpieczna i przewidywalna.

czytaj więcej

Drogi łączą miejsca i ludzi

Dobrze zaprojektowana droga potrafi zbliżać bardziej niż niejedna autostrada.

czytaj więcej

Lato pełne inspiracji

W lipcu i w sierpniu zapraszamy na atrakcyjny cykl wydarzeń dla całych rodzin.

czytaj więcej

Spójność to fundament Unii

Ministrowie wysłali sygnał do KE, że polityka spójności jest ważna.

czytaj więcej

Serce komunikacyjne regionu

Nowoczesny, funkcjonalny i z duszą – Rzeszowski Dworzec Główny jakiego nie znacie.

czytaj więcej

Kolej na nowoczesne podróże

Zobacz, jak zmienia się kolejowa mapa regionu.

czytaj więcej

Dostępność to konieczność, nie mrzonka

Dowiedz się, co dokładnie oznacza PAD dla Twojej firmy i klientów.

czytaj więcej
Skip to content