Magazyn informacyjny
o Funduszach Europejskich dla Podkarpacia

Podkarpackie na Camerimage

1 grudnia 2020 Aktualności

Czwarta statuetka Camerimage dla Województwa Podkarpackiego. Fot: Krzysztof Wesołowski (Toruń)

Po raz czwarty znaleźliśmy się w gronie laureatów Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych „EnergaCAMERIMAGE” w Toruniu. Ten renomowany festiwal to nie tylko pokazy i konkursy dla wybitnych twórców dużego ekranu.

Od 11 lat przyznawane są również nagrody za najlepsze spoty promujące Fundusze Europejskie. Tym razem zdobyliśmy uznanie jurorów za oryginalny zwiastun filmu „Podkarpackie. Fenomen Miejsca. Fenomen Ludzi”.  

Co roku rywalizacja jest trudniejsza. Poszczególne województwa prześcigają się w pomysłach na spoty, które mają za zadanie nie tylko informować o unijnych przedsięwzięciach, ale przede wszystkim budzić emocje u odbiorców. Być zapamiętanymi i motywującymi innych do działania.

Niestandardowo o funduszach

Województwo Podkarpackie w tym roku postawiło na autentyczne i szczere wyznania czternastu mieszkańców. O swoich osobistych doświadczeniach związanych z wykorzystaniem funduszy w pracy, nauce czy działalności dodatkowej dzielą się w spotach i w postach na Facebooku czy Instagramie. Kilka z tych historii zostało szerzej zaprezentowanych w filmie dokumentalnym, którego premiera odbyła się w listopadzie na naszym kanale na YouTube: OdmienionePodkarpackie. Film, będący zwieńczeniem kampanii, to pierwszy w Polsce pełnometrażowy dokument o Funduszach Europejskich.

– W filmie nie usłyszymy o funduszach w sposób oczywisty i bezpośredni. Informacja o nich wybrzmiewa subtelnie. Nasi bohaterowie wplatają fundusze w wypowiedziach o codziennym życiu, pracy, nauce i zajęciach dodatkowych. Mówią o swoich sukcesach związanych z wykorzystywaniem funduszy, ale też o trudnościach związanych choćby z rozliczaniem projektów. Chcieliśmy tym dokumentem wywołać dyskusję, zainspirować każdego mieszkańca do zadania sobie pytania: A co ja mogę dzięki tym funduszom uzyskać? Dodatkowo budzimy tym filmem poczucie wspólnoty i przywiązania do naszej małej ojczyzny. Kończymy w tym roku perspektywę finansową 2014-2020 i ten film to swoistego rodzaju podsumowanie i podziękowanie mieszkańcom za współpracę przy wdrażaniu środków europejskich. Minęło siedem dni, a film ma ponad 16 500 tys. wyświetleń i generuje bardzo duże zaangażowanie w postaci „lajków” i komentarzy, właściwie tylko pozytywnych – mówi Wioletta Rejman, dyrektor Departamentu Promocji, Turystyki i Współpracy Gospodarczej UMWP w Rzeszowie, producent zamawiający film i całą kampanię.

Kto lepiej, ciekawiej, skuteczniej?  

Na festiwalu „EnergaCAMERIMAGE” zaprezentowaliśmy tylko wycinek naszych działań – jeden spot i zwiastun filmu. Jak w jednym krótkim materiale filmowym przekonać kogoś do czegokolwiek, opowiedzieć wszystko, co należy? Koniecznym staje się takie zaintrygowanie odbiorcy, by po obejrzeniu materiału zechciał sięgnąć po więcej informacji. I jak się okazuje robimy to skutecznie od lat. Przejawia się to w efektach każdej kampanii – wyświetleniach, zaangażowaniu odbiorców, czy wreszcie w liczbie złożonych wniosków i rozliczonych projektów. Pozytywną opinię o naszych działaniach mają również jurorzy ogólnopolskiego konkursu w Toruniu, w którym zasiadają fachowcy: Paweł Tkaczyk (strateg marki, pisarz), Małgorzata Kucińska (ekspert z zakresu Funduszy Europejskich), Arkadiusz Tomiak (autor zdjęć filmowych) i Jan Majle (copywriter, dyrektor kreatywny).

Rywalizacja podzielona była ze względu na tematykę. W kategorii film promujący wsparcie UE w walce z COVID-19 nagrodę główną otrzymał spot „Wirusa nie ma!” Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. Spot „Matka, kijek i szmatka” Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego wygrał w kategorii film promujący Fundusze Europejskie do 3 minut. W kategorii spotów do 45 sekund nagrodę główną przyznano Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Kujawsko-Pomorskiego za „KPFR – Duże wsparcie dla małych firm”. Przyznano również dwa wyróżnienia. Pierwsze otrzymało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej za spot „Cash Lajf Balance”, a drugie otrzymaliśmy my za zwiastun filmu „Podkarpackie. Fenomen Miejsca. Fenomen Ludzi”.

Cały Festiwal „EnergaCAMERIMAGE” odbywał się w tym roku online.

Sylwia Tęcza
Oddział Komunikacji i promocji Funduszy Europejskich

 

Sprawdź co w najnowszym wydaniu

Pobierz wersję PDF

Fundusze Europejskie są atrakcyjne

W ciągu 20 lat uczestnictwa w polityce spójności znacząco uprościliśmy i uatrakcyjniliśmy komunikację w obszarze funduszy unijnych.

czytaj więcej

Mistrzostwa emocji

Konkursy na najlepsze projekty współfinansowane z funduszy UE to skuteczne narzędzie promocji dobrych praktyk. Przyczyniają się do pozytywnego postrzegania wsparcia z Unii Europejskiej.

czytaj więcej

Efekty są imponujące

8 grudnia podczas uroczystej gali, która odbyła się w sali audytoryjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, doceniliśmy laureatów III edycji konkursu „Podkarpackie. Mistrzowskie zmiany”.

czytaj więcej
Skip to content