Rewolucja w europejskiej medycynie?

Ubrany w ciemny garnitur, młody brunet z brodą – Mateusz Jedziniak stoi przy biurkach, na których są ciemne ekrany monitorów, w tle widoczny baner www.reliefy.doctor

Skupiamy się bardziej niż konkurencja na hybrydowym połączeniu umiejętności lekarza i technologii – mówi Mateusz Jedziniak, założyciel startupu Reliefy Sp. z o.o., który pracuje nad nową platformą telemedyczną*.  

Jak narodził się pomysł i jakie ma Pan przygotowanie merytoryczne oraz techniczne w dziedzinie związanej z jednej strony z projektowaniem narzędzi webowych, a z drugiej z obszarem medycyny?

Pomysł narodził się podczas wielogodzinnych rozmów ze wspólnikiem oraz za sprawą analizy rozwiązań obecnie stosowanych na rynku. Spotkaliśmy wiele osób, którym nasze narzędzie mogłoby lepiej pomóc ze względu na odmienne podejście do technologii i praktyki lekarskiej. Moje przygotowanie techniczne wywodzi się z wieloletniego doświadczenia na rynku IT, które zdobywałem już na etapie edukacji na kierunkach związanych z informatyką, a następnie podczas tworzenia komercyjnego oprogramowania. Jeżeli chodzi o medycynę, jestem w tym obszarze hobbystą, co pozwoliło mi stworzyć zamysł produktu. Został on następnie zweryfikowany i dostosowany do standardów medycznych przez współpracujące z nami osoby i podmioty związane bezpośrednio z lecznictwem.

Jak bardzo w proces projektowania włączają się osoby związane z branżą medyczną?

Tworzenie oprogramowania o tak dużej odpowiedzialności medycznej wymaga stałego kontaktu z kadrą lekarską, która towarzyszy nam od początku. Stale współpracujemy z czterema podmiotami leczniczymi, które zajmują się testowaniem i weryfikacją działania.

Czym opracowywane przez pana narzędzie różni się od współcześnie realizowanych usług telemedycznych?

Skupiamy się bardziej niż konkurencja na hybrydowym połączeniu umiejętności lekarza i technologii. Uważamy, że obecnie jest to jedyny sposób na znaczne zwiększenie skuteczności i bezpieczeństwa pacjenta. Cenimy prostotę, przez co pacjent jest kierowany krok po kroku nawet w sytuacji, gdy nie wie, do jakiego lekarza powinien się udać. Wdrażamy również pewną dużą funkcjonalność – niespotykaną wcześniej – która pozwoli zrewolucjonizować zdalną ocenę pacjenta. Rozwiązanie to stanowi nasze know-how, dlatego nie mogę mówić o szczegółach.

Czy tworzona przez Reliefy platforma telemedyczna może zastąpić potrzebę kontaktu bezpośredniego z lekarzem?

Tak. Dzięki wdrożeniu naszych rozwiązań użycie oprogramowania w kontakcie zdalnym jest dużo skuteczniejsze niż przy zastosowaniu dostępnych na rynku produktów. Z naszych analiz wynika, że wielu lekarzy, którzy zdecydują się na wykorzystanie naszego oprogramowania, będzie chciało prowadzić w formie zdalnej większą liczbę pacjentów. W naszym rozwiązaniu dodatkową zaletą jest prostota sposobu umawiania się na wizytę kontrolną w formie zdalnej po wizycie kontaktowej. Ogranicza to czas i zasoby przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności w przekazie informacji.

W jakim stopniu platforma zmieni medycynę i zwyczaje w korzystaniu z usług medycznych?

Nasze rozwiązania, mimo że na pierwszy rzut oka nie wydają się spektakularne, opierają się na przemyślanych algorytmach o niespotykanej kompleksowości. Produkt posiada potwierdzenie innowacyjności, a więc wprowadza również nowe funkcje będące dopełnieniem całego systemu. Wszystko, co wdrażamy, pozwala na pozytywną zmianę medycyny w całej Europie: procentowy wzrost skutecznych diagnoz, zwiększenie bezpieczeństwa praktyki lekarskiej, zmniejszenie ryzyka błędów lekarskich, kontrolę osobistych predyspozycji i uczuleń podczas przepisywania leków, zwiększenie ilości otrzymywanych przez lekarza informacji bez przedłużania wizyty. Oprogramowanie może pomóc w leczeniu osób w stanie ciężkim, w tym z zaburzeniami świadomości, czy zwiększyć procent skuteczności wcześniejszego wykrywania nowotworów i innych ciężkich chorób.

Jak Reliefy będą zarabiać na platformie? Czy koszty korzystania z usługi poniesie wyłącznie pacjent, czy będzie to dzielone między niego a placówkę medyczną?

Model biznesowy opiera się na prowizji od zrealizowanych wizyt. Dla pacjenta nasze rozwiązanie nie będzie droższe od konkurencyjnych, jednocześnie zyska on szereg udoskonaleń bezpośrednio wpływających na jakość oferowanych usług. Placówka medyczna zapłaci za oprogramowanie w formie licencji, jednakże usprawnienie procesów zapewniania opieki medycznej pozwoli nie tylko odrobić poniesiony koszt, lecz także znacznie zarobić na rozwiązaniu.

Rozmawiał Jerzy Gontarz

* Platforma telemedyczna

Nowa e-usługa, nad którą pracuje podrzeszowska spółka Reliefy (startup pozyskał grant w wysokości prawie 1 mln zł z Platformy Startowej „Start in Podkarpackie”), pozwoli zwiększyć dokładność oceny stanu pacjenta podczas zdalnych lub bezpośrednich konsultacji medycznych. Wzrost precyzji osiągnięty zostanie dzięki zastosowaniu modeli 3D oraz sztucznej inteligencji wykorzystującej dane zbierane podczas wieloletniej praktyki lekarskiej. Produkt zwiększa dokładność przekazu informacji pomiędzy pacjentem a lekarzem oraz analizuje szerszy zakres chorobowy konkretnego pacjenta na podstawie jego historii medycznej. Autorskie algorytmy opracowane przez Reliefy pozwolą zminimalizować ryzyko wystąpienia błędów w procesie leczenia oraz rozwiązać obecne problemy wynikające z zastosowania nowych technologii w medycynie. Rezultatem projektu będzie innowacyjna platforma telemedyczna wykorzystująca hybrydowe metody określania dolegliwości chorobowych, oparte na technologii, oraz umiejętności i doświadczenia lekarzy specjalistów.