
Dworzec Rzeszów Główny przeszedł prawdziwą metamorfozę. Stał się nowoczesnym centrum przesiadkowym, z którego każdego dnia korzystają tysiące mieszkańców Podkarpacia. To inwestycja, która odmieniła serce miasta i poprawiła jakość podróżowania – zarówno koleją, jak i komunikacją miejską.
Nowe oblicze podroży
Dynamiczny rozwój Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej sprawia, że do centrum Rzeszowa codziennie przyjeżdżają tysiące osób. Zmodernizowany dworzec Rzeszów Główny obsługuje wszystkie linie aglomeracyjne oraz połączenie z lotniskiem w Jasionce. Aby zapewnić komfort i sprawną obsługę podróżnych, miasto stworzyło Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. +
Jednym z kluczowych elementów inwestycji był podziemny parking na ponad 100 aut, z miejscami Kiss&Ride, stanowiskami dla osób z niepełnosprawnościami i taksówek. Przed budynkiem powstała zielona strefa piesza z fontanną, ławkami, stojakami rowerowymi i wiatami przystankowymi.
– Bardzo podoba mi się otoczenie dworca – mówi pani Maria, mieszkanka Rzeszowa. – Wszystko jest nowoczesne, zadbane, a do tego mamy podziemny parking i zieleń.
Zmienił się także układ komunikacyjny: wybudowano rondo i przebudowano pętlę autobusową przy ul. Bardowskiego, skąd startuje część kursów MPK. – Budowa centrum uporządkowała przestrzeń wokół dworca. To miejsce integruje transport kolejowy, autobusowy, rowerowy i samochodowy – podkreśla Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa. Projekt, wart prawie 66 mln zł, został sfinansowany w 85 proc. ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Tunel, który łączy
Równolegle ze stroną miejską inwestycje prowadziły spółki kolejowe. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zmodernizowały stację Rzeszów Główny. Największą zmianą było zastąpienie starej, ponadstuletniej kładki, 140-metrowym tunelem pieszym, który łączy dwie części miasta i umożliwia dotarcie na perony. Nowe windy i schody ruchome poprawiły komfort podróżowania, szczególnie dla osób starszych i z niepełnosprawnościami. Stacja zyskała też nowoczesny system informacji pasażerskiej, czytelne oznakowanie i monitoring. Ta inwestycja, o wartości ponad 200 mln zł, była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.



Dworzec z duszą
Przebudowa objęła również historyczny budynek dworca. Na wniosek konserwatora przywrócono mu modernistyczny charakter z lat 60. XX w. – z elewacją z piaskowca i granitu, odtworzoną stolarką okienną oraz zamontowanym ponownie zegarem elektronicznym. Wnętrza zyskały przestronny hol (350 m²) z kasami, elektronicznymi tablicami odjazdów, ławkami z portami USB oraz gablotami z rozkładami jazdy. Nowością jest bezpośrednie zejście na poziom –1, gdzie znajdują się toalety, lokale usługowe oraz parking. Budynek zostanie oddany do użytku z końcem wakacji.
Nowe rozwiązania umożliwiają wygodną przesiadkę między środkami transportu – zgodnie z ideą zrównoważonej mobilności. Rzeszów jest coraz lepiej skomunikowany – zarówno z lotniskiem, jak i z każdym zakątkiem Podkarpacia.
Projekt: Modernizacja dworca kolejowego Rzeszów Główny
Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027
Działanie: 4.2. Ponadregionalna infrastruktura kolejowa
Wartość projektu: 44,1 mln zł
Dofinansowanie z UE: 30,6 mln zł




Barbara Kozłowska
Drogi łączą miejsca i ludzi
Dobrze zaprojektowana droga potrafi zbliżać bardziej niż niejedna autostrada.
Lato pełne inspiracji
W lipcu i w sierpniu zapraszamy na atrakcyjny cykl wydarzeń dla całych rodzin.
Spójność to fundament Unii
Ministrowie wysłali sygnał do KE, że polityka spójności jest ważna.
Rewolucja drogowo-kolejowa
Poznaj inwestycje, które sprawiły, że transport publiczny jest atrakcyjny.
Dostępność to konieczność, nie mrzonka
Dowiedz się, co dokładnie oznacza PAD dla Twojej firmy i klientów.