Wybierać świadomie

Pomieszczenie z regałami, na których ustawione są kolorowe produkty spożywcze. Uśmiechnięta brunetka z włosami do ramion – Anna Sulencka, współwłaścicielka Wizytówki Natury stoi przy półce z produktami ekologicznymi, na ramionach ma narzuconą kolorową wełnianą chustę

Taniec i zdrowy tryb życia to dwie pasje właścicieli firmy Wizytówka Natury. Regularnie tańczą i uczą tanga, twierdząc, że to doskonały sposób na psychiczne wytchnienie od problemów dnia codziennego. Z pasji zrodził się też pomysł na platformę, która oferuje naturalne produkty. 

– Żyjemy w bardzo niezdrowych czasach. Każdy na pewno zna powiedzenie „Jesteś tym, co jesz”. My zawsze zwracaliśmy na to uwagę, ale kiedy pojawiło się dziecko, zaczęliśmy jeszcze dokładniej czytać etykiety. Wraz ze wspólnikiem, który miał wówczas dwoje dzieci, zdecydowaliśmy się na uruchomienie portalu dla osób poszukujących zdrowej żywności i wiedzy na ten temat – wyjaśnia Anna Sulencka, współwłaścicielka firmy Wizytówka Natury.

Tak powstała platforma wizytowkanatury.pl, będąca połączeniem sklepu internetowego z pasażem e-handlu. Oferowane są tu produkty i usługi dla świadomych konsumentów, dążących do ograniczenia do minimum spożywania czy stosowania chemii w swoim życiu. To także miejsce, gdzie rolnicy mogą tworzyć własne „sklepiki”, w których zamieszczają ogłoszenia handlowe skierowane bezpośrednio do klientów. – Zanim zdecydujemy się na współpracę, sprawdzamy, czy producent rzeczywiście oferuje dobre i zdrowe jedzenie, produkowane w odpowiednich warunkach i bez nadmiaru chemii. Eko – to nie mogą być puste słowa – dodaje pani Anna. Konsumenci zainteresowani kupnem wyrobów bezpośrednio od rolnika znajdą na stronie mapkę z adresami producentów. Można ją włączyć na smartfonie czy komputerze i wyszukać gospodarstwa w najbliższej okolicy. – Chodzi nam o to, by osoba, która sama kisi ogórki, mogła je sprzedać za pośrednictwem portalu. Takie osoby zapraszamy do rejestracji na naszej platformie – dopowiada Sławomir Sulencki.

Właściciele Wizytówki Natury chcą również łączyć ludzi posiadających zdrowe produkty z tymi, którzy nie mają do nich dostępu lub nie mają czasu, by samemu robić przetwory. – Osoba poszukująca konkretnego towaru może napisać ogłoszenie, np.: „Potrzebuję 50 kg pysznych, zdrowych ziemniaków na zimę” bądź „Potrzebuję tort na sobotę”, i czekać na propozycję od osób współpracujących z nami – mówi Anna Sulencka.

Firma Wizytówka Natury dostarcza też wyroby od producentów bezpośrednio do domów klientów lub pod wskazany adres, np. do pracy. – Dostawcy sami nas odnajdują, ale i my poszukujemy firm mających dobre produkty. Ciągle poszerzam swoją wiedzę na temat zdrowej żywności. Dzięki temu sam lepiej wiem, co jeść – mówi Tomasz Prokop, zajmujący się w firmie m.in. zamawianiem towaru.

Platforma kompleksowych usług  

Na stronie sklepu znajdują się setki produktów spożywczych, zaczynając od najważniejszych, takich jak mięso, wędliny, jaja, nabiał, owoce i warzywa, pieczywo, poprzez oliwy, octy, bakalie, przyprawy, przetwory, superfoods, wyroby pszczelarskie, po herbaty, kawy i dania gotowe. Na uwagę zasługują artykuły stanowiące naturalne uzupełnienie domowej apteczki, w tym różnego rodzaju maści, żele, balsamy, zioła i suplementy diety.

W szerokiej gamie dostępnych produktów znajdziemy również naturalne kosmetyki, które dostarczają skórze drogocennych składników, a przy okazji upiększają. Oferowane są tu również bezpieczne i niewywołujące alergii środki czystości, a także specjalne preparaty do warzyw i owoców, które oczyszczają je ze środków ochrony roślin, oprysków i chemii stosowanej w rolnictwie konwencjonalnym.

półki z ekologicznymi produktami w sklepie stacjonarnym
Fot. Maciej Rałowski/ralowski.pl

Właściciele kierują się nie tylko jakością, ale i misją wspierania lokalnych producentów. Dlatego w ofercie znajdziemy m.in. produkty rodzinnej manufaktury spod Dębicy, produkującej naturalne kosmetyki, w tym świetne babeczki do kąpieli oparte na naturalnych olejkach. – Założeniem naszej firmy jest kompleksowa pomoc klientom. Dlatego na portalu jest dział „Aktualności”, w którym umieszczamy ciekawe artykuły na temat żywności, zdrowia i naturalnych produktów. Staramy się też dokładnie przygotowywać rzetelne opisy wszystkiego, co oferujemy. Wykorzystujemy do tego wiedzę ze szkoleń, specjalistycznych czasopism branżowych i literatury medycznej – mówi Anna Sulencka. Dużym zainteresowaniem cieszy się też sekcja „Przepisy”. – Uznaliśmy, że skoro sprzedajemy ekologiczne produkty, warto wiedzieć, co z nich można zrobić. Dlatego podajemy przepisy, a obok nich oczywiście składniki, które jednym kliknięciem można zamówić u rolnika – podpowiada Sławomir Sulencki. Klienci mogą też zamieszczać własne przepisy, komentować produkty i dzielić się spostrzeżeniami na temat zdrowego odżywiania. Ciekawą ofertą jest możliwość tworzenia własnych list zakupowych z ulubionymi produktami, co w przypadku powtarzalnych zakupów żywnościowych znacznie ułatwia i przyśpiesza cały proces. Wizytówka Natury oferuje także książki, akcesoria, jak również produkty do ogrodu i pielęgnacji zwierząt.

Dotacja szansą na realizację marzeń

– Bez dotacji wszystko zostałoby w sferze marzeń – mówią zgodnie Anna i Sławomir Sulenccy. Jak dodają, wraz ze wspólnikiem mieli trochę oszczędności, ale zbyt mało na własną firmę. Pieniądze z dotacji przeznaczyli na stworzenie portalu i kupno sprzętu komputerowego. Pozostałe inwestycje (serwerownia, magazyny i sklep) zostały sfinansowane z własnych środków. Zgodnie z projektem utworzono trzy etaty, choć dziś zatrudniane są już cztery osoby, a piąta jest teraz na urlopie macierzyńskim.

Witryna sklepu stacjonarnego Wizytówka Natury, na szybie naklejona uśmiechnięta kobieta trzymająca torbę wypełnioną kolorowymi warzywami
Fot. Maciej Rałowski/ralowski.pl

Portal powstał 13 grudnia 2019 r., ale już w marcu 2020 r. otwarto sklep stacjonarny przy ul. Kochanowskiego 29 w Rzeszowie. Szybko bowiem okazało się, że wielu klientów preferuje tradycyjną formę handlu. – Nasi klienci często mówią nam, że przychodzą tu, ponieważ słyszeli, że jest u nas rodzinna atmosfera. Mogą dopytać o wiele produktów, o ich zastosowanie. Często pytali nas o zdrową dietę, dlatego w tym samym budynku otworzyliśmy gabinet. Zatrudniliśmy dietetyczkę i kupiliśmy specjalistyczne urządzenie InBody, które analizuje skład ciała. Naszą dewizą jest profesjonalna obsługa klienta w każdym calu – podsumowuje pani Anna.

Barbara Kozłowska

Beneficjent: WIZNAT Sp. z o.o.
Projekt: Wizytówka Natury – innowacyjny portal promocji zdrowego trybu życia i naturalnej żywności
Poddziałanie: 1.4.1 Dotacje bezpośrednie
Wartość projektu: 614 877,00 zł
Dofinansowanie: 374 925,00 zł