Pociągi wracają do Mielca

wjazd pociągu na stację w Mielcu. obok na eronie czekają ludzie

1 września o godzinie 5:44 pierwszy pociąg z Dębicy wjechał na odnowiony mielecki peron. O 5:50 pierwsi pasażerowie z Mielca pojechali w kierunku Dębicy. Choć modernizacja linii L25 jeszcze trwa, pociągi będą już na stałe kursować na trasie Mielec–Dębica. Podróż potrwa 35 minut, krócej o ponad godzinę niż przed modernizacją.

Oficjalna uroczystość otwierająca przywrócone po 12 latach połączenia kolejowe odbyła się na stacji PKP w Mielcu. Marszałek Władysław Ortyl wraz z europosłem Tomaszem Porębą oraz kilkoma innymi gośćmi wjechali drezynami na stację i przecięli symboliczną wstęgę.

marszałek Władysław Ortyl przecina symboliczną wstęgę. Obok niego w drezynie stoi kilka osób
Fot. Krzysztof Zajączkowski/UMWP

W powrót połączeń kolejowych do Mielca marszałek Ortyl angażował się od lat. – To była wielka walka, aby przywrócić tu ruch kolejowy. Linia ta łączy kilka miejsc i obszarów wpisanych w specjalną strefę ekonomiczną – podkreślał marszałek. Europoseł Tomasz Poręba podczas otwarcia wspominał: – Kiedy w 2009 r. po raz pierwszy zorganizowaliśmy konferencję, aby powiedzieć o potrzebie przywrócenia tego połączenia, niewielu wierzyło, że będzie to możliwe i nam się uda. Dzisiaj, po 12 latach, do Mielca znowu przyjeżdża pociąg, stoimy na odremontowanym peronie. To jest coś, co możemy wspólnie świętować – mówił europoseł. Gratulacje z okazji uruchomienia połączeń Mielec–Dębica przesłał również Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej. – Inwestycja ta nie tylko zmniejszy oddziaływanie transportu na środowisko naturalne, które jest cennym walorem Podkarpacia. Cieszę się, że mieszkańcy regionu oraz inni pasażerowie skorzystają na nowym połączeniu i skróconym czasie podróży koleją w bardziej komfortowych warunkach. 

Reaktywowanie połączeń Mielec–Dębica to efekt realizacji projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew–Mielec–Dębica”. Inwestycję realizują PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Zakładana łączna wartość projektu wyniesie ponad 400 mln zł, w tym dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 to ok. 344 mln zł. Całość prac podzielono na dwa etapy: Mielec–Dębica oraz Mielec–Padew Narodowa. W pierwszym przebudowano łącznie 32 km torów. Na stacji Mielec powstał nowy peron oraz przejście podziemne z windami, które ułatwia dojście do pociągów oraz łączy osiedla po obu stronach linii kolejowej. Powstało także 11 nowych obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, m.in. system ścieżek dotykowych ułatwiających poruszanie się na peronach osobom niedowidzącym. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa, gdyż zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowano lub wyposażono w dodatkowe urządzenia przejazdy kolejowo-drogowe m.in. w Mielcu, Rzochowie, Rzemieniu, Pustkowie i Tuszymie. Pociągi osobowe jadą teraz z prędkością 120 km/h, a towarowe 80 km/h. Prace objęły również budowę sieci trakcyjnej na odcinku Dębica Towarowa–Dębica Osobowa. Przebudowano sześć mostów (m.in. w Mielcu nad rzeką Trześć, Przecławiu nad rz. Młynówką, Tuszymie nad rz. Tuszymką, Brzeźnicy nad rz. Wielopolką) i ponad 30 przepustów.

Drugi etap obejmie rewitalizację 18 km odcinka na trasie Mielec–Padew Narodowa. W Mielcu powstanie nowy wiadukt drogowy przy ul. Sienkiewicza, który zastąpi dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziomie szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową. Planowana jest także przebudowa 12 skrzyżowań kolejowo-drogowych i wykonanie przejścia podziemnego w ciągu ul. Księdza Skargi i ul. Drzewieckiego.