Szczęśliwa trzynastka

Statuetki Camerimage 2022

W tym roku już po raz szósty nasz region znalazł się w gronie laureatów trzynastej edycji konkursu na najlepsze spoty o tematyce związanej z Funduszami Europejskimi w ramach Międzynarodowego Festiwalu Camerimage w Toruniu. Na podium stanęliśmy razem z województwem łódzkim. Laury w drugiej kategorii zebrały regiony kujawsko-pomorski i lubelski. Przyznano także nagrodę specjalną, która powędrowała do województwa kujawsko-pomorskiego, oraz dwie nagrody publiczności, które wraz z gospodarzami zdobyło Mazowsze. W rywalizacji zaprezentowano 22 filmy w dwóch kategoriach: do 45 sekund i do trzech minut.

W jury konkursu zasiadają co roku znakomici specjaliści z zakresu produkcji filmowej, świata marketingu oraz eksperci związani z Funduszami Europejskimi. – Gdyby ten spot nie był podpisany, to ja i tak wiedziałbym, że to produkcja z województwa podkarpackiego. Ten region wypracował sobie własny styl mówienia o funduszach, taki trochę paradokumentalny. Zawsze znajdowany jest prawdziwy bohater, na szczęście zawsze jest on ciekawy i ten sposób opowiadania jest powtarzany co roku, w dobrym tego słowa znaczeniu. Szacunek za to! – mówił, podsumowując konkurs, Jan Majle, copywriter, dyrektor kreatywny w Agencji Change Serviceplan. W gronie oceniających znaleźli się również: Maria Galewska, ekspertka z zakresu Funduszy Europejskich, Janusz Gauer, autor zdjęć filmowych, oraz Wojciech Bizub, marketer, CEO agencji WBIZNES. – Moją uwagę zwróciła swojskość tego spotu. Wyobraziłem sobie, że tak mogłaby się wypowiadać moja mama i ktoś, kto realnie opowiada o tych funduszach. To nie jest język urzędniczy, to jest język ludzi. I to buduje bliskość. Uważam, że Fundusze Europejskie właśnie potrzebują tej bliskości, oswojenia, chociaż nie zawsze jest to możliwe do osiągnięcia – podkreślał Wojciech Bizub, szef agencji WBIZNES.

Według opinii zebranych na Camerimage, nagrodzony spot z Podkarpacia jest autentyczny, budzi sympatię i zainteresowanie. Jego bohaterki – członkinie Spółdzielni Zakręcone z Wólki Hyżneńskiej – dzielą się w nim doświadczeniami związanymi z wykorzystaniem Funduszy Europejskich w swojej działalności. Jak mówią, Fundusze Europejskie pomogły im po prostu znaleźć przepis na własny sukces. Spot został nakręcony przez rzeszowską agencję Brzysky Films w ramach kampanii promocyjnej realizowanej przez spółkę MDI z Krakowa na zlecenie UMWP w Rzeszowie.