Magazyn informacyjny
o Funduszach Europejskich dla Podkarpacia

Jeszcze jeden nowy most

4 września 2020 Dobre praktyki

Widok z lotu ptaka na nowy most przez Wisłokę

W maju tego roku oddany został do użytku drugi most na Wisłoce w Mielcu. Na ten moment mieszkańcy czekali kilkanaście lat. Nowa przeprawa ułatwia wyjazd z miasta w kierunku północno-zachodnim, a także tranzyt w stronę autostrady A4.

W godzinach szczytu łatwiej jest teraz wyjechać z Mielca tym, którzy znaleźli tu zatrudnienie.

– Mielec jest jednym z dwóch miast powiatowych w naszym regionie (obok Lubaczowa), przez które nie przebiega żadna droga krajowa. Obie miejscowości obsługiwane są tylko przez drogi wojewódzkie, dlatego tak ważny jest ich standard i dobry układ komunikacyjny – wyjaśnia Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Realizowana właśnie inwestycja zlokalizowana jest w północno-zachodniej części gminy Mielec pomiędzy Rzędzianowicami i Chorzelowem, drogą wojewódzką nr 983 Sadkowa Góra – Mielec a drogą powiatową Tuszów Narodowy – Mielec – Rzochów.

Centrum układu komunikacyjnego

Najważniejszym elementem budowanej trasy jest długo oczekiwany przez mieszkańców most przez Wisłokę. Do tej pory jedyną przeprawą przez rzekę był most przy ul. Legionów w kierunku Woli Mieleckiej i Tarnowa. W liczącym około 60 tys. mieszkańców mieście, w którym funkcjonuje Specjalna Strefa Ekonomiczna zatrudniająca kilka tysięcy osób, jeden most na rzece to za mało, żeby bez korków obsłużyć ruch samochodów. Z badań natężenia ruchu wykonanych w 2015 r. wynikało, że odcinek drogi wojewódzkiej 984 od granicy województwa do Woli Mieleckiej pokonywało prawie 9,5 tys. pojazdów na dobę, a odcinek z Woli Mieleckiej do Mielca – niemal 15,5 tys. pojazdów. Mieszkańcy jadący drogą w kierunku Tarnowa musieli się przyzwyczaić do ogromnych problemów w godzinach szczytu. Aby wyjechać z Mielca, nierzadko potrzeba było kilkudziesięciu minut.

– Głównym celem tego projektu jest wyprowadzenie ruchu z centrum Mielca i stworzenie alternatywy dla mostu w Woli Mieleckiej. To obiekt bardzo wysłużony, problematyczny, a jego utrzymanie wymaga wielu zabiegów – mówi Piotr Miąso.

Widok z lotu ptaka na nowy most przez Wisłokę

Najważniejszym elementem budowanej trasy nowy most przez Wisłokę. Fot. Maciej Rałowski

Nowy most o długości 534 m ma po jednym pasie ruchu w każdym kierunku i obustronne chodniki odgrodzone od jezdni barierkami. To konstrukcja wieloprzęsłowa płytowo-belkowa oparta na żelbetowych przyczółkach i filarach. Podpory posadowione są w ściankach szczelnych, co wynikało z warunków geotechnicznych podłoża. Zastosowano tu metodę wgłębnego mieszania gruntu CDMM (Continuous Deep Mixing Method). Tę samą technologię użyto do wykonania wzmocnienia podłoża pod podporami obiektu mostowego w najmniej korzystnych warunkach gruntowych. Przyczółki wykonano jako konstrukcję żelbetową z masywnym trzonem i ścianami bocznymi wspartymi na stopie fundamentowej. Podporami pośrednimi są filary o przekroju eliptycznym.

Fragment większej całości

Most przez Wisłokę jest głównym elementem projektu, ale zakres robót był dużo szerszy – niezbędne było przygotowanie dojazdów do niego. Nowy trakt rozpoczyna się w Mielcu przy ul. Sienkiewicza na wysokości lotniska, potem trasa biegnie w kierunku Chorzelowa. Dalej droga wojewódzka nr 984 prowadzi przez tereny rolne oraz nieużytki, przecina za pomocą skrzyżowania zwykłego o poszerzonych wlotach drogę powiatową w Złotnikach i za nowym mostem kończy się rondem w Rzędzianowicach. Część trasy 984 – mający ponad 2,5 km odcinek – idzie zupełnie nowym śladem. Nowy jest też łącznik o długości ponad 300 m pomiędzy oddanym odcinkiem drogi a ul. Sienkiewicza w Mielcu.

 

W ramach projektu wybudowano także zjazdy do działek sąsiadujących z projektowanym pasem drogowym. Powstały nowe sieci infrastruktury technicznej, oświetlenia na skrzyżowaniach, odwodnienia drogi w postaci rowów oraz odcinkowo kanalizacje deszczowe. Oddano do użytku ścieżki rowerowe z dopuszczeniem ruchu pieszego oraz chodniki m.in. od skrzyżowania w Rzędzianowicach do mostu oraz od skrzyżowania w Złotnikach do mostu (dzięki dotacji Gminy Mielec). Zbudowano również ronda w ramach połączenia projektowanej drogi z ul. Henryka Sienkiewicza w Mielcu oraz wiaduktem nad ul. Sienkiewicza i linią kolejową nr 25.

Kolejne inwestycje  

Most wraz z nową drogą od Rzędzianowic do Mielca to pierwszy etap zaplanowanych inwestycji. Kolejnym ma być nowy odcinek drogi od Piątkowca do Rzędzianowic. – Planujemy, że odcinek Rzędzianowice – Piątkowiec powstanie pod koniec 2022 r. Obecnie trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę – dodaje Piotr Miąso.

Drugim istotnym elementem mieleckiej układanki komunikacyjnej ale w przeciwnym kierunkubędzie wiadukt nad ul. Sienkiewicza w Mielcu oraz linią kolejową 25 (Dębica – Mielec – Tarnobrzeg).

Mielec ze względu na potencjał przemysłowy i gospodarczy zasługuje na to, aby układ komunikacyjny był dużo lepszy. – W poprzednich latach powstała obwodnica Mielca, która wyprowadza ruch w kierunku Połańca i Tarnobrzega. Droga budowana obecnie jest północną obwodnicą wyprowadzającą ruch w kierunku Tarnowa. W planach jest połączenie obu tras – tłumaczy Piotr Miąso.

Wszystko to sprawia, że drogami Podkarpacia jeździ się coraz bezpieczniej i łatwiej oraz szybciej można dotrzeć do celu. A jakość dróg i dostępność komunikacyjna to ważne elementy standardu życia mieszkańców.

Barbara Kozłowska

Sprawdź co w najnowszym wydaniu

Pobierz wersję PDF

Nasz wspólny sukces

Marszałek Władysław Ortyl opowiada, jak Podkarpacie zmieniło się przez 20 lat obecności Polski w UE.

czytaj więcej

Jak to było i jak jest

Od 2004 r. do dziś w kolejnych programach regionalnych zrealizowaliśmy 20 tys. projektów! To inwestycje nie tylko w drogi, budynki i sprzęty. Postawiliśmy też na umiejętności i kompetencje ludzi.

czytaj więcej

Fenomen społecznej Dębicy

Jest tu duża oferta dla osób z niepełnosprawnością oraz dla seniorów. Dębica przełamuje społeczne schematy. I pokazuje, że najważniejsze to chcieć.

czytaj więcej

Przejrzyste i efektywne zamówienia

Sprawdź, jakie zasady i przepisy prawa obowiązują Cię podczas dokonywania zakupów w ramach projektu.

czytaj więcej

Pokaż, że robisz to dzięki Unii

Podpisując umowę o dofinansowanie projektu z Funduszy Europejskich, zobowiązujesz się do zrealizowania działań informacyjnych i promocyjnych. To również szansa na budowanie zaufania do Twoich pomysłów.

czytaj więcej

Stwórz z nami mapę atrakcji!

Zapraszamy do tworzenia mapy atrakcji. Obejmie ona wydarzenia w ramach Dni Otwartych Funduszy Europejskich (10-11 maja), a także pozostałe imprezy związane z obchodami 20-lecia członkostwa Polski w UE.

czytaj więcej

Wyróżnij się!

Komisja Europejska po raz kolejny zaprasza do udziału w konkursie REGIOSTARS 2024. Rywalizować w nim będą najciekawsze projekty zrealizowane ze wsparciem z Funduszy Europejskich.

czytaj więcej

Referendum

Polska musiała spełnić wiele warunków, aby wstąpić w szereg państw członkowskich.

czytaj więcej
Skip to content